Akhir-akhir
abad ini, ramai mahasiswa yang mmemilih untuk melanjutkan pengajiannya di barat
sebagai desitinasi mereka. Seperti yang direkodkan oleh republica
“jumlah masyarakat Indonesia yang belajar di AS tahun 2014 sebanyak 7,921
dibanding tahun 2013 yang jumlahnya sebanyak 7,670 pelajar.”[1]Perkembangan
ini menunjukkan satu trand yang baik da nada positif serta negativnya juga. Namun
merujuk kepada perkembangan ini, tidak kurang juga mahasiswa dari asia tenggara
yang melanjutkan ke barat. Ini menunjukkan yang barat telah menjadi antara
pusat ilmu dunia dengan perkembangan ini. Diawah ini kita akan bincangkan dari pelbagai
sudut antara cabaran belajar di barat.
Budaya hidup barat yang ’bebas’ merupakan faktor
yang mesti diambil berat oleh pelajar muslim disana. Seperti yang di ceritakan hafizasyari
dalam websitenya ‘’budaya barat cenderung “bebas”. Setiap orang berhak untuk
mengekspresikan gaya berpakaian mereka baik tertutup ataupun tidak. Begitupun
dengan pergaulan, kita sering melihat orang barat tanpa malu mengumbar
kemesraan di depan publik.’’[2]
Ini harus dielakkan oleh mahasiswa muslim kerana islam mengajar menjaga akhlak
dan adab.
Selain
itu, barat memandang islam hanya sebgai agama. Menurut Dr Hamid Fahmi Zarkashi dalam
bukunya Misyikat‘’ agama dalam pengertian mereka adalah dogma-dogma yang
di pegang secara keras dan kaku atau secara fundamental’. [3]
ini bole menyebabkan kesukaran untuk mahasiswa muslim untuk melaksanakan
kehidupan secara islam sepenuhnya disebabkan barat hanya melihat islam hanya
solat puasa, dan hal-hal berkaitan dengan ibadat khusus sahaja. Ini bole
disimpulkan bahawa muslim haruslah mengelak dari terikut dengan budaya barat
yang tidak berpegang kepada agama.
Selanjutnya
bagi mahasiswa muslim hendaklah memahami
konsep keilmuan barat dan islam. Hal ini seperti disimpulkan oleh sedara
Mustafa dalam jurnalnya, bahawa “ Barat akhirnya cenderung menolak status
ontologis objek-objek metafisika dan lebih memusatkan perhatiannya pada
objek-objek fisik (positivistik), epistimologi Islam masih mempertahankan
status ontologis yang tidak hanya objek-objek fisika, tetapi juga objek-objek
metafisika. Perbedaan cara pandang serta keyakinan terhadap status ontologis
ini telah menimbukan perbedaan yang cukup signifikan di antara kedua sistem
epistimologi tersebut dalam masalah-masalah yang menyangkut soal klasifikasi
ilmu dan metode-metode ilmiah.”[4]
Maka
disini, dapat kita katakan, muslim bebas untuk melanjutkan pengajiannya di
mana-mana sahaja pusat ilmu, sama ada timur, barat sehinggakan belajar dinegeri
kita sendiri pun perlulah memahami dan menguasai dahulu worldview islam.
Seperti ditegaskan oleh Dr Hamid Fahmi dalam buku nya kritikan terhadap
model pembacaan kontemporer bahawa “jika muslim itu tidak menguasai
worldview islam dan konsep-konsepnya maka tentangan pemikiran akan bertapak
negative.”[5]
sebelum saya mengankat pena ini elok juga kita hayati firman Allah Taala.
seperti yang terdapat dalam Qs Al Mujadalah ayat 11:
يَرْفَعِ اللهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرُُ
Artinya :
Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmupengetahuan beberapa derajat (Q.s. al-Mujadalah : 11)
rujukan:
No comments:
Post a Comment