Tuesday, April 7, 2015

Cabaran mahaasiswa muslim dalam meneruskan pembelajaran di barat.





Akhir-akhir abad ini, ramai mahasiswa yang mmemilih untuk melanjutkan pengajiannya di barat sebagai desitinasi mereka. Seperti yang direkodkan oleh republica “jumlah masyarakat Indonesia yang belajar di AS tahun 2014 sebanyak 7,921 dibanding tahun 2013 yang jumlahnya sebanyak 7,670 pelajar.”[1]Perkembangan ini menunjukkan satu trand yang baik da nada positif serta negativnya juga. Namun merujuk kepada perkembangan ini, tidak kurang juga mahasiswa dari asia tenggara yang melanjutkan ke barat. Ini menunjukkan yang barat telah menjadi antara pusat ilmu dunia dengan perkembangan ini. Diawah ini kita akan bincangkan dari pelbagai sudut antara cabaran  belajar di barat.
Budaya  hidup barat yang ’bebas’ merupakan faktor yang mesti diambil berat oleh pelajar muslim disana. Seperti yang di ceritakan hafizasyari dalam websitenya ‘’budaya barat cenderung “bebas”. Setiap orang berhak untuk mengekspresikan gaya berpakaian mereka baik tertutup ataupun tidak. Begitupun dengan pergaulan, kita sering melihat orang barat tanpa malu mengumbar kemesraan di depan publik.’’[2] Ini harus dielakkan oleh mahasiswa muslim kerana islam mengajar menjaga akhlak dan adab.
Selain itu, barat memandang islam hanya sebgai agama. Menurut Dr Hamid Fahmi Zarkashi dalam bukunya Misyikat‘’ agama dalam pengertian mereka adalah dogma-dogma yang di pegang secara keras dan kaku atau secara fundamental’. [3] ini bole menyebabkan kesukaran untuk mahasiswa muslim untuk melaksanakan kehidupan secara islam sepenuhnya disebabkan barat hanya melihat islam hanya solat puasa, dan hal-hal berkaitan dengan ibadat khusus sahaja. Ini bole disimpulkan bahawa muslim haruslah mengelak dari terikut dengan budaya barat yang tidak berpegang kepada agama.
Selanjutnya  bagi mahasiswa muslim hendaklah memahami konsep keilmuan barat dan islam. Hal ini seperti disimpulkan oleh sedara Mustafa dalam jurnalnya, bahawa “ Barat akhirnya cenderung menolak status ontologis objek-objek metafisika dan lebih memusatkan perhatiannya pada objek-objek fisik (positivistik), epistimologi Islam masih mempertahankan status ontologis yang tidak hanya objek-objek fisika, tetapi juga objek-objek metafisika. Perbedaan cara pandang serta keyakinan terhadap status ontologis ini telah menimbukan perbedaan yang cukup signifikan di antara kedua sistem epistimologi tersebut dalam masalah-masalah yang menyangkut soal klasifikasi ilmu dan metode-metode ilmiah.”[4]
Maka disini, dapat kita katakan, muslim bebas untuk melanjutkan pengajiannya di mana-mana sahaja pusat ilmu, sama ada timur, barat sehinggakan belajar dinegeri kita sendiri pun perlulah memahami dan menguasai dahulu worldview islam. Seperti ditegaskan oleh Dr Hamid Fahmi dalam buku nya kritikan terhadap model pembacaan kontemporer bahawa “jika muslim itu tidak menguasai worldview islam dan konsep-konsepnya maka tentangan pemikiran akan bertapak negative.”[5]

sebelum saya mengankat pena ini elok juga kita hayati firman Allah Taala.

 seperti yang terdapat dalam Qs Al Mujadalah ayat 11:
يَرْفَعِ اللهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرُُ
Artinya :
Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmupengetahuan beberapa derajat (Q.s. al-Mujadalah : 11)




rujukan:



[1] REPUBLIKA.CO.ID, Friday, 21 November 2014, 17:41 WIB
[3] DR Hamid Fahmi Zarkasyi , Misykat. Hlm 88.
[4] Mustaffa, jurnal PERBEDAAN PENDIDIKAN ISLAM DAN PENDIDIKAN BARAT DARI SUDUT METODOLOGI KEILMUAN.

[5] Dr Hamid Fahmi Zarkasyi, kritikan terhadap model pembacaan kontemporer. Halaman xxi.

No comments:

Post a Comment